Velkommen til vores nye B2B-platform. Få adgang idag!

Valg af rigtig startbooster

Valg af rigtig startbooster

Vi har et stort udvalg af startboostere, der kan starte alt fra plæneklipperen til lastbilen. For at finde den rette booster er det vigtigt at kende sit behov; hvor store køretøjer skal den kunne starte, hvor vigtig er ydeevne kontra vægt, og hvor ofte skal den bruges.

I denne artikel kan du læse mere om de forskellige teknologier, og hvad du skal være opmærksom på.

Spænding
6V, 12V og 24V batterier anvendes på køretøjer - ikke bare benzin- og dieseldrevne, men også på elbiler.

  • 6V batterier findes kun på veteranbiler.
  • 12V er det normale batterisystem på person- og varebiler, traktorer, havemaskiner mv.
  • 24V er normalt på lastbiler og busser.

Den startbooster som du vælger, skal passe til batteriets spænding på køretøjet. Du kan få boostere på hhv. 6V, 12V og 24, og en kombination der både kan håndtere 12V og 24V.

Startproblemer på elbiler
Det kommer ofte bag på mange, at problemer med 12V batteriet på elbiler er meget almindelige, fordi komfortsystemerne på en elbil drives af et 12V batteri, som typisk er markant mindre end på benzin- og dieselbiler. Så hvis bilen står stille og der forbruges strøm til f.eks. lys og stereoanlæg, kan man risikere at den ikke kan starte igen.

Det store højvoltsbatteri som driver bilen, kan altså ikke fungere, hvis der ikke er strøm på 12V-batteriet, og derfor har du også brug for starthjælp og startbooster til elbiler. Se udvalg af startboostere til elbiler her

Lav vægt eller høj ydelse
Der findes 2 forskellige batteriteknologier til startboostere, som har hver sine fordele:

  • Batterier af lithium-typen, har den fordel af de har høj ydeevne kombineret med lav vægt. De indeholder dog ikke så meget strøm som andre batterityper, og kan derfor have for lidt kapacitet under bestemte anvendelsesområder.
  • Batterier af AGM-typen, som er traditionelle blybatterier. De har en høj vægt i sammenligning med Lithium-batterier, men har også en stor strømkapacitet, og kan derfor starte de fleste køretøjer under alle omstændigheder.

Så når du skal træffe valget af 2 boostere, skal du altså forholde dig til:

  1. Er det vigtigste at boosteren altid kan starte køretøjet = så skal du vælge en booster af AGM-typen.
  2. Er det vigtigst at boosteren har lav vægt, og kan du leve med, at du af og til skal have værktøj op af lommen, for at få startet køretøjet = så skal du vælge en booster af Lithium-typen.

Sådan starter du et køretøj med en startbooster af AGM-typen

  1. Forbind pluskablet (rød) fra boosteren og direkte til bilens pluskabel (rød)
  2. Forbind stelkablet (sort) fra boosteren og til et egnet stelpunkt med god forbindelse på køretøjet.
  3. Start køretøjet
  4. Frakobl boosterens stel- og pluskabel fra køretøjet

Sådan starter du et køretøj med en startbooster af Lithium-typen
Hvis køretøjet kan oplåses med fjernbetjening, og der er lys i instrumentbordet når du drejer nøglen, så kan du anvende Lithium-boosteren på samme måde som en AGM-booster.

Men hvis der overhovedet ikke er strøm på køretøjet, skal du følge nedenstående vejledning:

  1. Afmontér pluskablet fra batteriets pluspol som gøres med en gaffelnøgle
  2. Forbind pluskablet (rød) fra boosteren og direkte til bilens pluskabel (rød)
  3. Forbind stelkablet (sort) fra boosteren og til et egnet stelpunkt med god forbindelse på køretøjet.
  4. Start køretøjet
  5. Frakobl boosterens stel- og pluskabel fra køretøjet
  6. Montér bilens pluskabel på batteriets pluspol igen. Husk fastspænding.

Se hele udvalget af startboostere her